Sunday 17 November 2013

Resepi : Cucur Kembung Simple & Sedap.

kan aku dah bagitahu.. aku memang suka makan.
entry kali ni aku nak cerita nak buat Cucuq Kembung paling simple yang pernah aku membuatnya.
tiada remeh dan temehnya. yang pasti cicah gulai ayam pasti sedap.

...


Bahan-bahannya/Ingredient :

* Tepung Gandum 500g / 500g Wheat flour 
* Yis 3/4 dari satu bungkus / Yeast 3/4 of a packet
* Gula 1 cawan / 1 cup of sugar
* Air sejuk 1 cawan untuk bancuhan / 1 cup of cold water to mix
* sedikit garam / Pinch of salt

  1. Masukkan tepung gandum,gula, garam dan yis kedalam bekas. (Put the flour, sugar, salt and yeast into a container.)
  2. gaulkan kesemua bahan beserta air mengikut cara menggaul jemput-jemput pisang. (mix all the ingredients together with water)
  3. Biarkan selama 1 jam lebih, lagi lama lagi kembung. (leave in 1 hour)
  4. Bolehlah mula menggoreng adunan tadi. (May begin to fry the dough.)
**** kan aku dah cakap.. simple yang pasti sedap bilah dicecah!! tak caya.. try lah!

2 comments: